Risotto – god och enkel friluftsmat

Av alla de friluftsrätter jag provat att laga och äta genom åren har risotto blivit en klar favorit. Risotton är lätt att förbereda och tillaga, är energirik och dessutom väldigt god. Ytterligare en fördel med risotto är att den håller sig varm länge, vilket inte minst är bra under kall årstid.

Bild från boken Fjällmat – boken finns i butiken

Val av ris

Grunden för risotto är förstås ris, helst bör man använda någon typ av risottoris som arborio. Det går även att variera med andra rissorter, exempelvis basmatiris. Däremot fungerar inte jasminris särskilt bra (då det har en för kraftig smak). Riktigt risottoris ger den absolut bästa smaken och konsistensen.

Det här med koktiden då?

Det går att laborera en hel del med koktiden, dels genom olika rissorter men även genom att koka riset smart. För att förbruka så lite bränsle som möjligt kan du göra så här:

  • Koka upp ¾ av vattnet med riset och ställ undan i femton minuter (tiden gäller för tjugominutersris), isolera kärlet med en ”grytmysare”, de görs av av liggunderlag eller annat isolerande material som passar runt grytan. Du kan också använda en fleecejacka eller liknande.
  • Koka sen upp igen och koka på svag värme, tillsätt mer buljong/vatten.
  • Innan riset är helt klart kan du ställa av det igen och isolera kärlet. Då kommer riset att bli klart genom ”efterkokning”, se bara till att det finns tillräckligt med vatten kvar i grytan som riset kan absorbera.

Vad har man mer i risotton?

Svamp är enkelt att torka och lätt att få tag i. Torkad champinjon från ICA duger gott, även om svart trumpet eller annan skogssvamp är mer smakrik. Bitar av kålrot, palsternacka eller morot ger också god smak. Själva kryddningen är ett kapitel för sig, men det går att variera med allt från chili, dill eller andra örtkryddor. Örtsalt är en bra grund, tex Herbamare. För att öka proteinmängden är röda linser utmärkt, liksom torkad kyckling (för att få kycklingen i så små bitar som möjligt är det bäst att skära den frusen, sen tillaga på plåt i ugn (150 grader,10 min) sedan sänka till 70 grader och torka).

Osten!

Glöm inte osten, den ska blandas i på slutet när riset är klart. Osten ger både smak, konsistens och massor av energi! Det är gott att blanda i både riven ost och ost i bitar. Vanligast är att använda parmesan, men det går också att använda andra smakrika ostar. Fördelen med parmesan är att den inte innehåller så mycket vatten vilket gör den hållbar på tur.

Vad passar till?

Ölkorv är enkelt och gott att ha till, dessutom är den väldigt hållbar. Andra typer av torkat kött passar också till exempelvis parmaskinka, eller beef jerky. Blanda i risotton eller ät köttet som tillbehör. Det finns numera även vegetarisk ölkorv som kan vara värd att prova. Ge gärna fler förslag på vad som passar till i kommentarsfältet.

Bild från boken Fjällmat – boken finns i butiken

Grundrecept risotto, 1 portion

(ingr. inom parantes kan du lägga till om du vill)

Om du använder lök, stek den i lite av oljan (du behöver inte blötlägga löken innan). Blanda i ris, ev vinäger, olja och koka upp med hälften av vattnet. Tillsätt mer vatten efterhand.

1 dl ris, gärna risottoris men prova även andra rissorter
+ 3 dl vatten
(+ 1 msk vitvinsvinäger istället för vin)
(+ 0,5 tsk finhackad, torkad lök)
+ 2 krm örtsalt eller 1/4 buljongtärning
+ 25 ml olja
+ 25-50 g parmesanost

Tillbehör/smak
– Torkad korv, torkad kyckling, linser, bönor…
– Torkad spenat, rucola, morot, palsternacka, rotselleri, kålrot…
– Dill, libbsticka, örtkryddor, chili…


Risotto med tomat, svamp och ölkorv

Blanda ris hackad tomat, örtsalt och peppar i en påse. Parmesanosten är bra att vakuumpacka, även oljan går att packa smart i en liten vakuumpåse (inte med vakuum, men du svetsar ihop påsen med apparaten).

Ute på tur blandar du påsens innehåll med vatten och olja och kokar upp, koka tills det är en liten kärna kvar i riset. Parmesanosten tillsätter du sist, riven eller i bitar. Vill du spara gas så gör du enligt tipsen tidigare i texten. Korven kan du ha till, ovanpå eller blanda i risotton.

1 dl ris, gärna risottoris
2 soltorkade tomater, hackade
2 krm örtsalt / eller 1/4 tärning grönsaksbuljong
1 krm svartpeppar
+ 3 dl vatten
+ 25 ml olja
+ 25 g parmesanost
+ 50 g ölkorv

Kommentera gärna inlägget